fbpx

Blogs | 5 laba trenera īpašības

Sportisko aktivitāšu popularitāte ir savos augstumos un tas arī veicina lielāku interesi par to padziļināti, proti, plašāks cilvēku loks apgūst trenera arodu. Un tas ir tikai apsveicami, ka aizvien vairāk cilvēki tam pievēršas, īpaši, ja tas ir balstīts uz vēlmi patiešām palīdzēt cilvēkiem. Šajā lauciņā vajadzētu nonākt tikai aicinājuma vadītiem, nevis kļūdas dēļ. Un, ja galvenais dzinulis būs aicinājums, tad, tāpat kā jebkurā citā jomā, arī treneris kļūst izcils. Protams, ne uzreiz – kā mērauklu varam ņemt klasiskās 10 000 h prakses. Līdz tam, atkarībā no ieguldījuma, izglītības, personīgajām īpašībām un (nenoliedzami) talanta, esam mācekļi.
Šoreiz rakstā par svarīgām īpašībām, kurām būtu jāpiemīt izcilam trenerim. 

KOMPETENCE
Protams, ka trenerim ir jābūt kompetentam savā lauciņā. Par to nevar strīdēties. To var iegūt ar izglītību, pieredzi un nemitīgu zināšanu papildināšanu, piemēram, kursiem, pieredzes apmaiņu, darbnīcām. Datoru laikmetā iespējams daudz smelties no pieredzējušākiem kolēģiem visā pasaulē, turklāt tas ir ļoti viegli un ērti. Tas, kurš ir pabeidzis augstskolu vai kādus kursus un domā, ka zina visu, tajā pašā brīdī uzsāk vēl savas īsti nesāktās karjeras lejupslīdi. Tas, kurš domā, ka ir vislabākais un visgudrākais pēc pāris gadu darba trenera arodā – tāpat. Mācīšanās ir nebeidzams process, no visa jaunā ir jāmāk atrast to, kas ir derīgs, ir jāmāk izmantot patiesi labi atklājumi, gluži nevajag katru dienu ieviest kaut ko jaunu, bet attīsības procesam ir jābūt.
Labu treneri raksturo ne tikai izglītība, bet arī (lielākoties) pieredze un atsauksmes, sociālo tīklu popularitāte ir sekundāra.
Un labs treneris zinās, kur beidzas viņa kompetence, rekomendējot citu speciālistu vai treneri palīdzībai un galvenais – viņš no tā nekaunēsies.

KOMUNIKĀCIJA
Tā kā trenera darbs ir saistīts ar cilvēkiem, turklāt visdažādākajiem, tad komunikācijas prasmei ir jābūt izkoptai. Nē, ne bļaušanas, komandēšanas vai līdzjutēja spējām, bet īstām komunicēšanas spējām. Ieklausīties klientā, sadzirdēt un saprast viņa vēlmes, nereti uzminēt nepateikto un censties pielāgoties klientam. Tieši tā – labs treneris pielāgosies klientam, nevis mēģinās klientu pielāgot sev, savam ego un izbeigt sadarbību, ja kaut kas neiekļaujas uzstādītajos rāmjos.
Treneris var būt arī noslēgts un nerunīgs, bet, ja viņš spēj izzināt klienta vēlmes, saprast tās un piepildīt, tas būs daudz labāk par jebkuru vispozitīvāko un uzlādētāko treneri, kurš ir pārāk egocentrisks, lai ieklausītos klientā.

PROFESIONĀLISMS
Profesionālisms neaprobežojas tikai ar zināšanām un pieredzi. Profesionālisms darbā nozīmē, ka, jā, noteikti veidosies draudzīgas attiecības ar klientiem, bet, ja vien neesat labākie draugi, tad ir lietas, kuras var darīt klienta klātbūtnē un kuras nevar. Piemēram, nedrīkst kļūt paviršs, aprunāt citus, smieties par citiem, vēlams nerunāt par citiem klientiem, ja vien tas nav kā anonīms piemērs.
Profesionālisms ir trenera uzvedība arī ārpus darba vietas. Profesionālisms ir arī trenera izskats. Iedomājamies treneri, kurš katru nedēļas nogali kārtīgi “piemetas” pilsētas populārākajos klubos, kur visi viņu redz. Nav diez ko profesionāli un diezvai veidosies cieņa pret tādu. Izklaidēties var kaut katru dienu, taču saglabājot savu statusu – trenerim ir jābūt kā piemēram.
Tieši tas pats arī par izskatu – saņurcīts, netīrs, nedaudz smakojošs. Nerada uzticību, vai ne? Trenerim ir jābūt trenerim jebkurā vietā un jāatceras, ka tāda ir izvēlētā profesija un trenera darbs nebeidzas zālē.

PACIETĪBA
Šī īpašība ir vai nu jāizkopj vai tai (ideālā gadījumā) ir jāpiemīt. Situācijas, kuras prasa pacietību un savaldību būs ik dienu – kāds neklausās, nesaprot pat pēc piektās skaidrošanas reizes, kāds speciāli kaitina. Šādās situācijās ir jāsaglabā vēsu prātu. Katrs klients ir citādāks – vienam ir bijusi ļoti smaga darba diena un tiešām galva vairs nestrādā, viens ir izklaidīgs pēc dabas, cits vienkārši pārbauda robežas.
Būt pacietīgām nenozīmē ļaut sev kāpt uz galvas, tas nozīmē, ka treneris atradīs piecus dažādus skaidrošanas veidus, lai klients saprastu, pacietība nozīmē atkārtot teikto vairākas reizes, pacietība nozīmē nereaģēt uz provokācijām, bet tikt ar tām galā eleganti un nepiespiesti. Bļaušana un vai citādi dusmu izvirdumi nedrīkst eksistēt trenera ikdienā!

UZTICAMĪBA
Gan fiziskā, gan emocionālā. Klienti treneriem nereti uztic ļoti personisku informāciju – tai ir jābūt pilnīgā drošībā un trenerim ir jānodrošina, lai tā būtu.
Un, protams, trenera darbam jābūt vērstam uz klienta drošību. Klients ir uzticējis pašu svarīgāko – savu veselību, ar to ir jārīkojas kā ar vislielāko dārgumu un labs treneris pret to attieksies ar lielāku rūpību nekā pats klients. Klientam ir jādod uzdevumi nevis pēc universālas programmas, bet programma ir jāpielāgo klienta iespējām. Pirmā ir jātrenē kustība, kustības tehniskais izpildījums, kustības uzlabošana, un tikai tad, kad kustība ir laba, jāsāk izmantot pieliktais svars un intensitāte, to darot uzmanīgi un ar inteliģenci. Aizmirstot, ka viens risinājums der visiem un cenšoties katram klientam atrast individuālo pieeju.

Šīm īpašībām ir vai nu jāpiemīt jebkuram trenerim, vai ir jābūt ceļā uz to izkopšanu. Protams, tās nav vienīgās īpašības, vēl var pieminēt spēju motivēt, iedvesmot uz pārmaiņām, būt individualitātei, jāpiemīt empātijai un daudzām citām būtiskām īpašībām. Galvenais, lai ir patiesa vēlme būt par treneri, vēlme mācīties un pazemība, jo plātīgums un nevajadzīga lepnība nepiestāv labam trenerim.

Biedrs vienmēr ir svarīgākais!